Tuesday, June 17, 2014

UKHUWAH YANG SAKIT


Lokasi: Hospital Da'ie
Waktu: Pagi

Hari pertama aku bertugas di Hospital Da'ie,
Aku melihat seorang pesakit yang terlantar di atas katil
Dia berlumuran darah...
Kesan2 luka dan pendarahan masih jelas kelihatan lagi...
Peliknya, tidak ada siapa yang ambil peduli..
Kenapa?

Menurut cerita jururawat,
Dia sudah terlantar agak lama..
Sudah 12 Jam selepas kemalangan yang meremukkan Kereta Jenama Jundullah itu...
Menurut jururawat lagi, waris atau sahabat2nya yang lain melarikan diri
Selepas kemalangan itu... Hilang entah kemana...

"Kesian..." Getus hatiku..

Aku periksa nadinya...
Denyut 'rabithah' ternyata agak lemah!
Adakah ini tanda bahawa ukhuwwah pesakit ini sebenarnya sedang sakit?
Bahaya!

"Nurse, dimana doktor pakar ukhuwwah?"
"Di sana.." kata jururawat menunjukkan arah...

Aku berlari semampuku... Sudah tidak ada masa utk ditangguhkan. Pesakit ini perlu di rawat segera!

"Doktor Pakar Sakit Ukhuwwah,
Tolong ubati pesakit itu...
Sekarang terlantar di ICU Dakwah...
Jika tidak dibedah sekarang
Khuatir dia 'mati' futur..."...

Belum pun sempat aku menyambung penjelasanku, aku dapati aku berada di dalam sebuah bilik bedah. Doktor pakar itu sedang bersiap2 untuk menjalankan pembedahan pemindahan hati pesakit yang menderita 'sakit ukhuwwah'.. Aku lihat ramai lagi terlantar disitu.. menunggu rawatan

Aku terdiam. Kaku.

"Awak doktor baru tu kan? mari sini bantu saya..." katanya memanggilku.

"Doktor, mana semua orang? Mana petugas2 di sini?"

"Mereka dah transfer hospital lain, tak sanggup nak berkorban untuk pesakit2 ni...Sebab tu saya minta doktor baru utk bertugas di sini...Malangnya awak seorang sahaja yang datang..
Yang lain menolak.. sudahlah.. kita kena bertindak cepat, masih ramai lagi yang sakit.. Mari tolong saya"

Aku capai pisau bedah. Bersedia membantunya.

Dalam hati aku tidak mampu menahan sebak....


https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/602311_399213863545408_801971458_n.jpg

No comments:

Post a Comment